مزایا و کاربردهای دال‌های بتنی پیش ساخته - تابش بتن کارخانه تولید کننده دیوار پیش ساخته، نیوجرسی بتنی، فونداسیون پیش ساخته، باکس بتنی

مزایا و کاربردهای دال‌های بتنی پیش ساخته

دال‌ها یا اسلب‌های بتنی، صفحات تخت بتنی هستند که کاربردهای متفاوتی از جمله درب پوششی کانال یا منهول را دارند. (منهول به نوعی از اتصالات گفته می‌شود که از آن برای متصل کردن چند شبکه استفاده می شود.) 
به منظور افزایش سرعت و کیفیت در پروژه‌های اجرایی و در بیشتر موارد برای پوشش کانال‌ها و یا دهانه‌ها، منهول‌ها و آدم‌رو‌ها از دال‌های پیش‌ساخته بتنی استفاده می‌شود. همچنین دال های پیش ساخته بتنی در پروژه های ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
در دو نوشتار قبل با دیوارها و باکس های پیش ساخته بتنی آشنا شدید. در این فرصت قصد داریم شما را با کلیاتی راجع به دال پیش ساخته بتنی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید و نظرات خود را از طریق کانال های ارتباطی وبسایت با ما در میان بگذارید.

انواع دال های بتنی کدامند و تفاوت آنها در چیست؟

دال‌ها به دو صورت ترافیکی و غیرترافیکی تولید می‌شوند که با در نظر گرفتن شرایط محل نصب می‌توان از نوع مناسب آن‌ها استفاده کرد.
تفاوت این دو نوع دال بتنی در میزان تحمل فشار و بارهای ناشی از عبور وسایل نقلیه می باشد. به نوعی که دال‌های بتنی ترافیکی توانایی تحمل بارهای ناشی از عبور وسایل نقلیه را خواهند داشت و در خیابان‌ها و جاده‌ها و مسیرهای ماشین رو استفاده می‌شوند.
در حالی که دال های غیر ترافیکی در مسیرهای پیاده رو و مکان هایی که فشار و بار زیادی به آن ها وارد نمی شود و یا در مکان های بیابانی و پروژه های خارج از محیط شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

مشخصات عمومی دال های پیش ساخته بتنی

دال‌های بتنی دارای برخی مشخصات عمومی هستند که به عنوان حداقل‌هایی در ساخت تمامی دال‌های پیش‌ساخته و غیرپیش‌ساخته باید رعایت شوند.

  1. جنس تمامی دال ها از بتن مسلح است و معمولا از آرماتور نوع AIII در تولید آنها استفاده می شود.
  2. عموما ظاهر اسلب‌ها یا همان دال‌های بتنی مستطیل شکل است و از عیار سیمان ۳۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب در آن‌ها استفاده می‌شود.
  3. حداقل رده بتن مصرفی در آن ها C25 می‌باشد و معمولا از نوع سیمان پرتلند تیپ ۲ در ساخت دال‌ها ( اسلب‌ها) استفاده می‌شود.
  4. نسبت آب به سیمان بین ۰٫۴ تا ۰٫۴۵ است که از روان کننده‌های کربوکسیلاتی نیز در آن‌ها استفاده می شود.

لازم به ذکر است این مشخصات، حداقل های مورد نیاز دال های بتنی هستند که با توجه به نیاز می توان مشخصات ذکر شده را تقویت کرد و یا تغییر داد که این مورد بستگی مستقیم به شرایط استفاده از دال ها دارد.

کاربردها

دال‌های بتنی را می‌توان به عنوان یک نوع سقف از جنس بتن و میلگرد در نظر گرفت که به صورت یکپارچه ساخته شده و در اغلب پروژه‌ها کاربرد دارند. اگر استفاده از دال‌ها به صورت پیش ساخته مد نظر باشند با توجه به ابعاد و اندازه‌های ارائه شده در کارخانه تولید شده و به محل پروژه منتقل می‌شوند.
این دال ها در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به عنوان پوشش برای آبراه ها به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی ها و تکثیر حیوانات مضر مانند موش ها
  • عریض نمودن معابر به منظور افزایش سطح قابل استفاده پیاده روها یا سواره رو ها
  • اجرای جوی ها در شرایط مختلف شهری

و در بسیاری موارد دیگر.
دال های بتنی پیش ساخته کمک مفیدی برای پروژه های ساختمانی هستند. این دال‌ها همان‌گونه که گفته شد چند منظوره هستند و به شکل‌های مختلف در صنعت ساختمان‌سازی هم وارد شده‌اند. از این اسلب ها در پروژه های کوچک خانگی تا کارهای بزرگ تجاری استفاده می شود. بدیهی است دال های پیش ساخته نسبت به دال های ساخته شده به صورت سنتی در محل پروژه دارای مزیت هایی هستند، زیرا در محیط کنترل شده کارخانه ریخته و تولید می شوند.

موارد استفاده دال های پیش ساخته بتنی

این دال‌ها با ریختن بتن استاندارد در قالب و در شرایط کاملا تحت نظارت و کنترل شده ساخته می‌شوند. این امر از تاثیر متغیرهای محیطی بر بتن جلوگیری می‌کند و مقاومت سازه‌های استفاده کننده از این دال‌ها را افزایش می‌دهد. دال‌های پیش ساخته با افزایش سن تقویت می‌شوند و در برابر بسیاری از عناصر و خطرات احتمالی محیطی مقاوم هستند. این در حالی است که بقیه مصالح رو به افول رفته و تخریب می شوند. علاوه بر این، استفاده از دال های بتنی پیش ساخته در پروژه ها باعث می شود تا هزینه های اضافی بابت کارگرها به منظور ساخت دال های سنتی کاهش یافته و در کل پروژه صرفه جویی شود.
از دال های بتنی اغلب در ساختمان های صنعتی و سازمانی نیز استفاده می شود. از آنجا که می‌توان دال‌ها را از قبل ساخت و در انبار نگهداری کرد تا زمانی که برای پروژه مورد نیاز باشد؛ بنابراین می توان در زمان مورد نیاز آنها را به محل پروژه حمل کرد و در منطقه مورد نظر قرار داد. این ویژگی هم باعث صرفه جویی در زمان می شود و هم اینکه این اطمینان را فراهم می کند که پروژه در وضعیت اجرای دال ها قرار دارد و بنابراین خدشه ای به آنها وارد نشده و به سرعت در جای مناسب خود قرار می گیرند.
عموما دال‌های پیش‌ساخته بتنی به شکل مستطیل هستند اما می‌توان آن‌ها را در اشکال و اندازه‌ها و طرح‌های متفاوت ساخت. این تطبیق‌پذیری و سهولت کاربرد دال‌های بتنی است که آن‌ها را برای هر پروژه ساختمانی به یک گزینه ایده‌آل تبدیل کرده است.

مزایای استفاده از اسلب های بتنی

این صفحات بتنی مزایای بسیار متنوعی دارند.

  • این اسلب ها به طور قابل توجهی مقاوم هستند و قادرند با افزایش سن قوی تر و پایدارتر شوند.
  • با توجه به اینکه در شرایط کنترل شده کارخانه تهیه و تولید می شوند؛ بنابراین دارای مقاومت بسیار عالی بوده و شرایط محیطی مزاحمتی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند. عدم ایجاد مزاحمت محیطی در حین تولید، یک مزیت اساسی برای تمامی قطعات پیش ساخته بتنی محسوب می شود.
  • بتن های پیش ساخته و از آن جمله دال های بتنی از دوام بالایی برخوردار هستند و در برابر بسیاری از عناصر مانند آتش سوزی، آسیب های مربوط به پوسیدگی یا شرایط محیطی مقاوم هستند.
  • استفاده طولانی مدت از دال ها یا سایش مداوم آن ها تاثیر چندانی در کیفیت آن ها نخواهد داشت.
  • طراحی، نگهداری و مراقبت از دال‌های پیش‌ساخته بتنی بسیار آسان‌تر از سایر موارد است و دلیل اصلی آن غیر متخلخل بودن این ساختارهای پیش‌ساخته است.

منابع:

https://www.engineeringforchange.org/solutions/product/precast-concrete-beams-and-slabs/

https://www.florida-engineer.com/commercial-engineering/precast-concrete/precast-concrete-slabs/#:~:text=Precast%20concrete%20slabs%20can%20be%20a%20helpful%20addition%20to%20any%20construction%20project.&text=Precast%20concrete%20has%20an%20advantage,while%20under%20highly%20supervised%20conditions.

https://tabeshbeton.com/%D8%AF%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%AA%D9%86%DB%8C/

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

 

سلام!

جهت دریافت قیمت محصولات پیام خود را ارسال کنید

× پیام در واتس آپ