باکس بتنی پیش ساخته موارد استفاده از باکس بتنی و قیمت آن

باکس بتنی پیش ساخته 1402

باکس بتنی سازه‌های از پیش ساخته شده‌ای هستند و در حال حاضر معماری و طراحی جدید برای ساختن برخی سازه‌هایی که در اطرافمان می‌بینیم از آنها استفاده می‌شود و این سازه‌ها بخاطر سهولت در استفاده و کارآمد بودنشان بسیار محبوب و کاربردی هستند. باکس بتنی قطعاتی هستند که از بتن و به شکل استوانه و مکعب در کارخانه تولید می‌شوند همچنین با استفاده از فولاد این سازه‌های پیش ساخته را تقویت می‌کنند و مقاومت آنها را بالا می‌برند و همین امر باعث می‌شود تا برای پروژه‌های ساخت و ساز مناسب باشند. باکس‌های بتنی پیش ساخته به دلیل آماده بودن در نصب بسیار راحت هستند و زمان کمتری هم برای نصب آنها احتیاج است. از باکس بتنی پیش ساخته می‌توان در امور مربوط به انتقال آب و یا به عنوان پل استفاده نمود. اغلب در شرایطی از این محصول استفاده می‌شود که لوله بتنی قادر نباشد ظرفیت هدایت جریان مطلوب را تحمل نماید.

باکس بتنی پیش ساخته

مواد تشکیل دهنده بتن

به طور معمول بتن از یک مخلوط مناسب 10 تا 15 درصد سیمان، 60 تا 75 درصد سنگ دانه و 15 تا 20 درصد آب تشکیل شده است. 5 تا 8 درصد باقی مانده هم توسط هوا اشغال شده است. کیفیت خمیر درست شده ویژگی‌های بتن را تعریف می‌کند. همچنین مقاومت خمیر به نسبت آب به سیمان بستگی دارد. هر چه قدر نسبت آب به سیمان کمتر باشد کیفیت بتن بالاتر خواهد بود اما باید توجه داشت که کاهش این نسبت نباید باعث افت کارایی بتن شود. تقریبا هر نوع آب آشامیدنی و فاقد طعم و بو را می‌توان در ترکیب بتن استفاده کرد. وجود ناخالصی بیش از حد در آب بر زمان سخت شدن و مقاومت آن اثر دارد همچنین موجب ایجاد لکه، بی ثباتی در حجم بتن و کاهش دوام آن می‌شود.

قیمت باکس بتنی پیش ساخته

مزایای باکس بتنی پیش ساخته

  • باکس‌های بتنی پیش ساخته به دلیل اینکه در کارخانه ساخته می‌شوند و به صورت آماده سر پروژه‌ها می‌آید، فقط کافی است که نصب شوند، با توجه به این ویژگی هم در زمان صرفه جویی می‌شود و همچنین نصب آن بسیار آسان است.
  • این باکس‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که با محیط زیست سازگار هستند و اثرات محیطی را کاهش می‌دهند و اجرای آنها به صورت حرفه‌ای صورت می‌گیرد.
  • به دلیل ساخت قطعات در کارخانه می‌توان تعداد بسیار زیادی از این محصول را ساخت و در انبار نگهداری کرد تا در موقع نیاز مشتریان بدون معطلی برای ساخت آن بلافاصله خریداری و به پروژه انتقال دهند تا روند کاری سریعتر اتفاق بیوفتد.
  • باکس‌های بتنی پیش ساخته به جای کانال‌های روباز و آبراه استفاده می‌شوند. تسهیل و افزایش بهره‌وری از زمین یکی دیگر از مزایای باکس بتنی پیش ساخته محسوب می‌شود و کیفیت اجرایی خوبی دارند.
  • استفاده از باکس بتنی از پیش ساخته شده باعث می‌شود تا در هنگام پروژه برای ساخت سازه آب کمتری مصرف شود و نیروی کار کمتری هم احتیاج دارد و هزینه را پایین می‌آورد.
  • باکس بتنی پیش ساخته دارای تاب فشردگی بالایی است و این تاب فشردگی باعث می‌شود که نوع اجرا قابل قبول‌تر باشد. البته که اجرای این باکس‌ها به قدری مناسب است که ساختار منظم مربوط به خود را دارند.

از دیگر ویژگی‌های مهم باکس بتنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ساخت در طرح و ابعاد مختلف
  • طول عمر بالا به دلیل استحکام کف و بدنه
  • حمل آسان قطعات از کارخانه به محل اجرا
  • امکان جا به جایی قطعات بعد از اجرا
  • مقاومت بالا در برابر حرارت

در تولید این محصول از چه مواد و اتصالاتی استفاده می‌شود؟

اتصالات باکس بتنی پیش ساخته به صورت اتصالات زبانه‌ای و شیاری بوده و با ترکیب مفصل ماستیک، واشرهای ماستیک یا بوتیل یا ملات تولید می‌شوند. در شرایط نیاز می‌توان از گزینه‌های چند سلولی نیز استفاده کرد که قابلیت کاربری این محصول را افزایش می‌دهد. به نحوی که از چند باکس بتنی در کنار هم یک مجموعه کامل و کاربردی را می‌توان ساخت. باکس بتنی پیش ساخته از مواد طبیعی و خام تولید می‌شوند و فاقد هر گونه ترکیب آلی و فرار هستند. این محصولات با طولانی‌ترین چرخه عمر برای سیستم‌های زهکشی فاضلاب، طوفان، آب و برق و غیره استفاده می‌شوند. از نظر شیمیایی بی اثر و عموما غیر قابل واکنش بوده و سازگار با محیط زیست هستند. همچنین از لحاظ اقتصادی با در نظر گرفتن کلیه هزینه‌های موجود در اجرای پروژه به صرفه بوده و دارای تنوع ساختاری بسیار بالا هستند. باکس‌های بتنی عموما از استانداردهای بالایی برخوردارند و با دقت در طرح اختلاط بتن و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و آب و هوایی و همچنین بار و تنش‌های وارده بر سازه می‌توان دوام و پایداری محصولات از جمله باکس بتنی پیش ساخته را افزایش داد.

باکس بتنی

کاربردهای باکس بتنی پیش ساخته

همانگونه که گفته شد با توجه به طیف وسیعی که در شکل طراحی باکس بتنی پیش ساخته وجود دارد کاربردهای متفاوتی برای آن‌ها متصور می‌باشیم که از آن جمله می‌توان به:

  • تخلیه طوفان
  • عبور جویبارها
  • سیستم‌های فاضلاب
  • تونل‌های آب و برق
  • آبریزهای بزرگراه‌ها
  • راه آهن
  • محل عبور دام و یا افراد پیاده از زیر بزرگراه‌ها
  • تونل‌های تاسیسات شهری
  • سیستم‌های شارژ آب زیر زمینی
  • پل‌های بزرگراه‌ها با دهانه کوچک و موارد متعدد دیگر اشاره کرد.

همچنین در سیستم زهکشی از باکس بتنی پیش ساخته در زیر جاده‌ها و مسیرها و یا راه آهن استفاده می‌شود که به صورت مدفون در زمین اجرا شده و موجب هدایت آب و بارندگی‌ها از یک سمت به سمت دیگر مسیر می‌شوند و در نتیجه جلوی تخریب این سازه‌ها را می‌گیرند. از طرفی در مقایسه با سیستم‌های قوسی فلزی و یا سیستم‌های تخلیه چند قطعه‌ای با توجه به هزینه نصب کمتر، یک انتخاب اقتصادی محسوب می‌شوند. تمامی باکس‌ بتنی پیش ساخته پس از اجرا، پل‌های محکمی را می‌سازند که از آن می‌توان به عنوان مسیرهای حمل و نقل وسایل نقلیه موتوری و یا حتی قطارها استفاده کرد. همچنین مسیرهای پیاده‌روی نیز می‌توانند بر روی باکس بتنی و زهکش‌های آب سطحی ایجاد شوند. باکس بتنی پیش ساخته به عنوان یک جزء کلیدی در پیشبرد اهداف عمرانی در ایران شناخته شده و در حال حاضر در بسیاری از شهرهای بزرگ  از جمله  باکس بتنی پیش ساخته در تهران، باکس بتنی پیش ساخته در تبریز، باکس بتنی پیش ساخته در اصفهان و باکس بتنی پیش ساخته در مشهد و دیگر شهرها به کار گرفته می‌شود.

انواع باکس بتنی پیش ساخته

باکس بتنی پیش ساخته معمولا در سایز و شکل‌های گوناگون برای مصارف مختلف تهیه و آماده می‌شود. و همچنین معمولا به صورت جعبه می‌باشد اما با توجه به نیاز کارفرما می‌توان ساختارهایی با ابعاد مختلف تولید کرد. علاوه بر موارد گفته شده می‌توان باکس‌های بتنی را به نوع ترافیکی و غیر ترافیکی هم تقسیم بندی کرد.
نوع ترافیکی باکس‌ بتنی پیش ساخته جهت استفاده در جاده‌های ماشین رو مناسب می‌باشد و نوع غیر ترافیکی آن برای مصارف دیگر کاربرد دارد.

نحوه نصب باکس بتنی پیش ساخته

در ابتدا ممکن است محل ساخت بتن و نصب آن کیلومترها فاصله داشته باشد. برای نصب باکس بتنی ابتدا باید عملیات خاکبرداری را انجام داد تا بتوان به تراز از پیش تعیین شده برسید و بعد باید باکس بتنی پیش ساخته را به محل نصب حمل و قرار دهید. پس از اینکه نصب انجام شد باید به قدری نحوه نصب قوی باشد که کوچکترین فاصله و درزی بین قطعات نباشد در صورتی که فاصله‌ها به درستی در محل قرار بگیرند باز هم نیاز است که ساختار باکس‌ها بازبینی شوند و تاییدیه نهایی صورت گیرد.

سوالات متداول:

  1. آیا باکس بتنی پیش ساخته برای ساخت و سازهای آپارتمانی و دیوار چینی کاربرد دارد؟
    میتوانید از باکس بتنی پیش ساخته برای ساخت و ساز در آپارتمان و دیوار چینی استفاده نمایید.
  2. باکس بتنی پیش ساخته چه کاربردی دارد؟
    باکس‏‌های بتنی یک مصالح ساختمانی همه کاره هستند که می‌‏توانند برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. از دیوارهای حائل گرفته تا جعبه‌های کاشت، جعبه‌های بتنی در مکان‌های مسکونی و تجاری و… استفاده شوند. که به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. علاوه بر این موارد، از جعبه‌های بتنی نیز می توان برای ایجاد ویژگی‌های تزئینی منحصر به فرد یا حتی قطعات مبلمان در فضای باز استفاده کرد.
  3. اندازه باکس بتنی پیش ساخته چه تاثیری بر مقاومت و دوام آن دارد؟
    اندازه باکس بتنی پیش ساخته عامل مهمی در تعیین مقاومت و دوام آن است. باکس‏‌های بتنی بخش مهمی از پروژه‌های ساختمانی هستند. از آنها می‏توان برای ذخیره سازی مواد، پشتیبانی از سازه‌‏ها و حتی به عنوان پایه‏‌ای برای ساختمان‏‌ها استفاده کرد.
  4. آیا هنگام استفاده از باکس بتنی پیش ساخته ملاحظات ایمنی وجود دارد؟
    وقتی صحبت از ملاحظات ایمنی در استفاده از باکس‏‌های بتنی می‌‏شود، چند نکته وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. باکس‌‏های بتنی اغلب در پروژه‌های ساختمانی برای اهداف مختلفی مانند شکل دادن به دیوارها یا فونداسیون‏‌ها استفاده می‌‏شوند. هنگامی که آنها به درستی کار نکنند می‌‏توانند بسیار سنگین و خطرناک باشند، بنابراین مهم است که وزن باکس و نحوه جابجایی آن را در نظر بگیرید. علاوه بر این، هر لبه تیز باید با مواد محافظ پوشانده شود تا از آسیب در اثر تماس با باکس جلوگیری شود. همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که هر روزنه در باکس به طور ایمن بسته شده است تا از ورود هر گونه خطر احتمالی جلوگیری شود.

قیمت و سفارش باکس بتنی
برای ثبت سفارش خود و اطلاع از قیمت ها درخواست خود را ثبت کنید یا با شماره 09336222045 تماس حاصل فرمایید.

لطفا امتیاز دهید
×

 

سلام!

جهت دریافت قیمت محصولات پیام خود را ارسال کنید

× پیام در واتس آپ