مهمترین ویژگی های بتن پیش ساخته چیست؟ - تابش بتن کارخانه تولید کننده دیوار پیش ساخته، نیوجرسی بتنی، فونداسیون پیش ساخته، باکس بتنی

مهمترین ویژگی های بتن پیش ساخته چیست؟

بتن یکی از اجزای اصلی در طیف گسترده ای از کاربردهای ساختمان است که در ساختمان های تجاری، ساختمان های اداری، پارک های تجاری و غیره به کار برده می شود. بتن از لحاظ زیبایی متنوع، تطبیق پذیر و قابل اعتماد است و کاربردهای مختلف زیادی دارد. از جمله کاربردهای بتن می‌توان به ساخت طاق ها، چاه‌های خشک، دیوارهای حائل و هر چیز دیگری که مستلزم استحکام و دوام است، اشاره کرد.

مصالح بسیاری در سراسر صنعت ساختمان مانند فولاد، چوب، آجر و آلومینیوم استفاده می شوند؛ اما هیچ یک از این مواد به اندازه بتن برای مدت طولانی پایدار و بادوام نیستند.

بتن چه در زیر خاک و چه در روی زمین کار گذاشته شود، دچار پیچیدگی نخواهد شد، زنگ نخواهد زد و هرگز نمی پوسد و به همین دلایل برای زیر ساخت های مدفون شده مانند شالوده ساختمان ها و غیره فوق العاده مناسب است.

بتن پیش ساخته به عنوان دیوار

چرا بتن پیش ساخته گزینه مناسب تری برای ساخت و ساز است؟

به طور کلی می توان گفت استفاده از بتن پیش ساخته محصول نهایی بسیار بهتری می سازد. در ادامه چند مزیت استفاده از بتن پیش ساخته برای پروژه های ساختمانی را در مقایسه با سایر مصالح و همچنین بتن ریزی در محل، بیان می کنیم و در نهایت به بررسی اجمالی هر یک خواهیم پرداخت.

  • استحکام و قدرت
  • دوام
  • تطبیق پذیری
  • آمادگی و سهولت استفاده
  • پایداری بالا و نگهداری آسان و کم هزینه

بررسی استحکام و قدرت بتن پیش ساخته

بتن به تنهایی از نظر مقاومت، مقرون به صرفه ترین و مطمئن ترین مصالح ساختمانی است. بتن پیش‌ساخته‌ای که چند دهه گذشته ساخته شده است، استحکام خود را چه در سطح زمین و چه در زیر زمین حفظ می‌کند. از آنجا که می‌توان بتن را قبل از نیاز در کارخانه ساخت، می‌تواند تا هفته‌ها در همان جا تقویت شود.

از طرفی قبل از اینکه هر قطعه ای به محل پروژه ارسال شود، برای بررسی کارایی قدرت به منظور کاربرد خاص آن مورد آزمایش قرار می گیرد. این یک مزیت بزرگ نسبت به بتن ریخته‌گری است؛ چرا که در این صورت تا زمانی که بتن در محل خود قرار نگرفته باشد، قابل آزمایش نیست.

همچنین اگر قبل از اتمام نصب به بتن ریخته شده زمان سخت شدن داده شود، خوب است؛ اما با بتن پیش ساخته مطمئنا میزان قدرت و استحکام آن را قبل از نصب خواهید دانست.

مقایسه دوام و پایداری بتن پیش ساخته با سایر مصالح ساختمانی

بتن پیش‌ساخته نه تنها محکم بلکه از دوام بالایی نیز برخوردار است؛ که لزوما دوام آن با دوام سایر مصالح یکسان نیست.

به عنوان مثال، یک تیر چوبی بزرگ به اندازه کافی قوی است که بتواند کل خانه را نگه دارد. اما آیا آنقدر مقاوم است که بتواند در برابر آتش، موریانه یا آسیب های ناشی از آب نیز مقاومت کند؟

با به کار گیری بتن پیش ساخته، پاسخ به سوال فوق مثبت است. زیر ساخت های بتنی پیش ساخته و مدفون شده در خاک  تا 100 سال دوام آورده و در برابر آسیب های ناشی از عناصر، آتش سوزی، حیوانات و بلایای طبیعی مقاومت می کنند. همچنین نیازی به بازسازی و تعویض آنها نیست.

میزان تطبیق پذیری و سازگاری بتن پیش ساخته چقدر است؟

اندازه، شکل و نقاط دسترسی بتن پیش ساخته را می توان متناسب با بودجه در نظر گرفته شده تهیه کرد. با  توجه به درخواست مالک ساختمان ممکن است پنل های دیواری دارای شکل نامنظم و یا مجهز به دهانه هایی برای انجام کارهای برقی باشند.

قابلیت تعیین نوع پرداخت و حتی رنگ در حین فرایند ریخته گری به بتن تنوع بیشتری می بخشد. دیوارهای حائل می توانند با طراحی فرم و افزودن رنگ در طول فرآیند اختلاط، ظاهری شبیه آجرهای قرمز داشته باشند.

طاق‌ها و دیوارهای پیش‌ساخته را می‌توان به‌صورت قطعه قطعه و جدا از هم به منظور حمل و نقل آسان و نصب در محل کار ساخت. این ویژگی به خصوص در زمان‌هایی کارایی خود را نشان می‌دهد که ساخت و ساز در یک محیط کوچک و تنگ باشد و امکان انجام همه کارها در محل پروژه وجود نداشته باشد.

بررسی تفاوت سرعت عمل انجام کار در بتن های پیش ساخته و بتن های ریخته گری

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، بتن پیش ساخته آماده ی به کار گیری است. در حالی که بتن ریزی می تواند به همان اندازه قوی و یا بادوام باشد، اما در زمان و طول مدت نصب تفاوت عمده ای با بتن از پیش ساخته دارد. به عنوان نمونه پس از اتمام حفاری، می توان چاه های پیش ساخته و حوضچه های صید را در جای خود قرار داد و پروژه را ادامه داد؛ در حالی که با بتن ریزی نمی توان چنین سرعتی در فرایند کار ایجاد کرد.

با بتن‌ریزی در محل، زمان صرف شیت‌سازی، گذاشتن میلگرد، مخلوط کردن و ریختن بتن و طول مدت انتظار برای تقویت آن می‌شود. کل فرایند ممکن است به یک یا دو هفته زمان نیاز داشته باشد و در طول این مدت یک حفره خطرناک در زمین وجود دارد. از طرفی هرگونه مشکلی در حین ریختن بتن می‌تواند بر زمان بندی‌ها تأثیر منفی بگذارد و این اتفاق خوبی نیست.

انواع بتن پیش ساخته

بررسی هزینه و چگونگی نگهداری بتن های پیش ساخته

بتن پیش ساخته با توجه به استحکام، دوام و نحوه ساخت آن یکی از پایدارترین مصالح ساختمانی در بازار است. به دلیل محیط کنترل شده در حین تولید بتن پیش‌ساخته، هرگونه پسماند یا مصالح ایجاد شده اضافی می‌تواند ذخیره و مجددا مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجا که بتن های پیش ساخته دوام بالایی دارند، بنابراین نگهداری چندان سختی نخواهند داشت. بدین معنی که بتن پیش ساخته نیازی به تعویض در دهه های دیگر ندارد. این ویژگی به نتیجه مطلوب نهایی هر پروژه چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت کمک می کند.

بتن های پیش ساخته برای چندین دهه به طور فوق‌العاده قوی و پایدار باقی می مانند. در برابر آتش سوزی و سیل مقاوم هستند و حیوانات و حشرات را دفع می کنند.

اگر درباره انواع بتن های پیش ساخته سوال یا سوالاتی در ذهن دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

منبع

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

 

سلام!

جهت دریافت قیمت محصولات پیام خود را ارسال کنید

× پیام در واتس آپ