کفپوش های بتنی را چگونه تمیز کنیم؟

هیچ نوع از مصالحی که برای کفپوش استفاده می‌شوند، بی نیاز از تعمیر و نگهداری نیستند و همین امر در مورد بتن‌های تزئینی نیز صادق است. مراقبت از کفپوش‌های بتنی در مقایسه با انواع دیگر کفپوش‌ها، به ویژه فرش، بسیار آسان‌تر است؛ اما نیاز به توجه و مراقبت منظم دارند. میزان نیاز به تعمیر و نگهداری کفپوش بتنی بستگی زیادی به میزان ترافیک دریافتی آن ( میزان تردد بر روی آن ) دارد.

مزایای ویژه کفپوش های بتنی چیست؟

برخی از مزایای کفپوش های بتنی عبارتند از:

  • بدون نیاز به اتصالات خاصی، تنها با دوغاب یا الیاف می توان بتن را بر روی خاک فیکس کرد.
  • در صورت آب بندی مناسب، در برابر لکه، آب و سایش مقاوم است.
  • در صورت وجود حیوانات خانگی، تمیز کردن جای پنجه های گل آلود آنها راحت تر است.
  • با یک دستمال خشک یا مرطوب می توان به راحتی کفپوش را تمیز کرد.
  • به حداقل نگهداری معمول نیاز دارد و هر چند سال یک بار می توان با سیلر کاری آن را بازیابی کرد.

از چه نوع پاک کننده هایی می توان برای تمیز کردن کفپوش های بتنی استفاده کرد؟

  • پاک کننده های بدون pH برای کفپوش های بتنی تزئینی بهترین هستند.
  • از محصولات تمیز کننده قوی مانند آمونیاک، سیتریک، سفید کننده یا سرکه باید خودداری کرد؛ زیرا آنها می توانند با بتن واکنش نشان داده و سطح بتن را خراب کنند.
  • پد های تمیز کننده میکروفیبر برای هر دو نوع بتن خشک و مرطوب توصیه می شوند.
  • در مکان‌های تجاری با ترافیک رفت و آمد بالا، می‌توان از وسایلی مانند ماشین اسکرابر یا بافر چرخشی برای تمیز کردن بتن استفاده کرد.

مراقبت از کفپوش های بتنی

نحوه تمیز کردن کفپوش بتنی چگونه است؟

افرادی که کفپوش بتنی دارند، از تمیز کردن سریع و آسان آن لذت می برند. مراحل اساسی کار به شرح زیر است:

  1. به طور روزانه از مناسب ترین پاک کننده برای از بین بردن آلودگی ها و زباله های خشک استفاده کنید.
  2. در صورت لزوم دستمال را با یک تمیز کننده خنثی که فاقد pH باشد، مرطوب کنید.
  3. آب ها و مایعاتی که بر روی کفپوش بتنی ریخته می شوند را در اسرع وقت تمیز کنید تا سطح لکه دار نشود.
  4. تمیز کردن اولیه سطح بتنی به سادگی انجام می شود، اما اگر پروژه شما نیاز به یک تمیز کاری اساسی و ویژه دارد، بهتر است که از افراد صاحب صلاحیت در این کار کمک بگیرید.

چگونه می توان از کفپوش های بتنی با سهولت بیشتری محافظت کرد؟

  • هنگام طراحی کفپوش، به خاطر داشته باشید که الگوهای برش خورده شیارهای باریکی در سطح ایجاد می‌کنند که می‌توانند باعث تجمع خاک در خود شوند. بنابراین تا حد امکان با استفاده از بهترین الگوها از تعداد شیارها بکاهید.
  • در مناطق دارای ترافیک سنگین، مانند ورودی ها و سرسراها، با استفاده از کاورها یا فرش های مخصوص، می توان میزان فرسودگی و همین طور هزینه نگهداری بتن را کاهش داد. کفپوش های مناسب فضای باز همچنین به کاهش میزان آلودگی نیز کمک می کنند.
  • همیشه از برنامه آب بندی یا نگهداری بتن که توسط پیمانکار توصیه شده است پیروی کنید تا کفپوش تزئینی در بهترین حالت خود باشد و عمر طولانی تری داشته باشد.

مراقبت از کفپوش های بتنی رنگی

نحوه تمیز کردن کفپوش های بتنی رنگی چگونه است؟

در بیشتر موارد، کفپوش های بتنی رنگ آمیزی شده با تردد پایینی مواجه می شوند و همین ویژگی باعث می شود تا با به کارگیری دستورات زیر برای سال های طولانی ظاهری پاکیزه و نو داشته باشند.

  • گرد و غبار روی سطح بتنی را به طور مرتب با پاک کننده‌های مناسب بدون pH به منظور جلوگیری از ایجاد کثیفی‌های جدی و سایش تمیز کنید. در صورت لزوم برای شستشوی عمیق تر می توانید از آب نیز استفاده کنید.
  • بسته به میزان سایشی که بر روی سطح ایجاد می‌شود می‌بایست با استفاده از یک سیلر مناسب یک لایه محافظتی بر روی آن ایجاد کنید. به طور معمول هر چند سال یک بار این کار لازم است.
  • به کار بردن روش های فوق برای نگهداری بتن های رنگی محیط های تجاری نیز صادق است؛ با این تفاوت که در محیط های تجاری به دلیل افزایش تردد استفاده مکرر از موم محافظ الزام بیشتری خواهد داشت.

سیلرها چگونه به نگهداری بتن رنگی کمک می کنند؟

کفپوش های بتنی رنگی باید همیشه با یک محافظ کف مناسب نگهداری شوند تا در برابر آب، خاک، لکه ها و سایش مقاومت کنند. این لایه محافظتی نه تنها عمر بتن را طولانی می کند، بلکه می تواند میزان براقیت رنگ را نیز افزایش دهد.
سیلرهای مبتنی بر آب عموما برای استفاده در محیط داخلی و بسته توصیه می شوند؛ زیرا حاوی گازهای مضر نیستند.

موم چه تاثیری بر میزان محافظت از بتن دارد؟

برای محافظت بیشتر در برابر لکه ها، خاک و سایش، بسیاری از پیمانکاران توصیه می کنند که از موم کف مناسب که برای کفپوش های بتنی بر روی سیلر طراحی شده اند، استفاده کنید.
این لایه با محافظت بیشتر در برابر سایش و فرسودگی روزانه به حفظ سیلر کمک می کند. پاک کردن خراش های جزئی و جلا دادن سطح با استفاده از موم بسیار ساده تر است. همچنین استفاده مجدد از موم راحت تر از سیلر است. این پوشش مومی اغلب به عنوان یک لایه محافظ قربانی نامیده می شود.

تعمیر و نگهداری بتن پرداخت شده و صیقل خورده چگونه است؟

با توجه به فرایند متراکم شدن و پرداخت بتن، کفپوش های بتنی صیقلی بسیار بادوام هستند. به طور کلی نگهداری از آنها آسان تر از سایر انواع کفپوش های بتنی تزئینی است؛ زیرا نیازی به سیلر یا موم ندارند.
با کمک گرفتن از روش زیر، بتن صیقلی درخشندگی خود را برای سال ها حفظ خواهد کرد:

  • همانند سایر کفپوش های بتنی به طور مرتب گرد و خاک نشسته بر روی آن را پاک کنید.
  • گاهی اوقات با یک تمیزکننده خنثی که فاقد pH باشد یا پاک‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌های مخصوصی که برای بتن صیقلی طراحی شده‌اند، سطح را مرطوب کنید. این پاک کننده ها نه تنها سطح را تمیز می کنند، بلکه یک لایه مقاوم در برابر خاک بر روی کفپوش بتنی ایجاد می کنند.
  • اگر کف بتنی درخشش خود را پس از مدتی از دست داد، به سادگی می‌توانید با ترکیباتی که برای صیقل دادن بتن در بازار موجود هستند درخشندگی آن را دوباره احیا کنید. در صورت نیاز هم می توانید با یک سنباده نرم سطح را صیقل دهید.

منبع

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

 

سلام!

جهت دریافت قیمت محصولات پیام خود را ارسال کنید

× پیام در واتس آپ
خروج از نسخه موبایل