آشنایی با رایج ترین اشتباهات بتن ریزی در آب و هوای سرد

با شروع فصول سرد سال و پایین آمدن دما، شرکت‌های ساختمانی باید خود را برای روبرو شدن با تمامی چالش‌های احتمالی در هوای سرد آماده کنند. این چالش‌ها شامل تاخیرات زمانی و مواجه شدن با مسائلی از قبیل یخ زدن بتن در سنین پایین، عدم مقاومت لازم، عمل آوری نامناسب و محافظت نامناسب از سازه می باشند. 

برای جلوگیری از این قبیل مشکلات، پیمانکاران باید از روش ها و ابزارهای محافظتی مناسبی برای کمک به ایجاد بتن بادوام و پایدار استفاده کنند. این امر به ویژه هنگام بتن‌ریزی در هوای سرد بسیار مهم است؛ زیرا سازه بیشتر در معرض مسائل ساختاری قرار دارد.

هنگام کار با بتن در هوای سرد از چه اشتباهاتی باید اجتناب کرد؟

اگرچه ممکن است پیمانکاران آرزو کنند که مجبور نباشند در هوای سرد کار کنند، اما به طور قطع با کاهش دما ساخت و ساز متوقف نمی شود. با نوسان دما، بتن در معرض شرایط پخت و عمل آوری مختلفی قرار می‌گیرد که منجر به افزایش مقاومت پراکنده می‌شود. پیمانکاران باید قبل از تغییر وضعیت هوا برای محافظت کافی از بتن تازه آماده شوند. داشتن تجهیزات مناسب و آماده استفاده در محل کار مانند تارپت و پتو می تواند از تاخیرهای بی مورد و ایجاد بتن ناایمن جلوگیری کند.

برای جلوگیری از مشکلات ساختاری و تاخیر در اجرای پروژه، مهمترین نکته این است که با بایدها و نبایدهای بتن ریزی در هوای سرد آشنا شوید. در ادامه به هفت اشتباه رایج نگاهی خواهیم انداخت تا با به خاطر سپاری این موارد، هنگام بتن ریزی در هوای سرد از انجام آنها اجتناب نمائید.

قرار دادن بتن در زمین یخ زده

قرار دادن بتن در زمین سرد و یخ زده؛ به عبارتی گمارش بتن بر روی زمینی که دمای آن نسبت به شرایط عمل آوری بتن متفاوت است، می تواند باعث ته نشین شدن مواد شده و در نتیجه در بتن ترک خوردگی ایجاد گردد.

بدین ترتیب که قسمت هایی از بتن تازه که در نزدیکی سطح زمین قرار دارد نسبت به قسمت بالای آن با سرعت کمتری پخته شده و عمل آورده می شود. این بدان معنا است که در حالی که هنوز قسمت پایین بتن نرم است، قسمت بالای آن سفت می شود. این یک مشکل اساسی است؛ زیرا بتن با شیب های مختلف دما مقاومت کافی ایجاد نمی کند و منجر به ترک خوردگی و فاجعه احتمالی سازه می شود.

به بتن اجازه دهید تا یخ بزند

بتن باید گرم شود (در حدود 50 درجه فارنهایت یا 10 درجه سانتی گراد) تا به خوبی ترمیم گردد. بتن تازه می تواند در دمای 25 درجه فارنهایت (منفی چهار درجه سانتی گراد) یخ بزند؛ بنابراین گرم نگه داشتن بتن تازه تا اندازه گیری مناسب مقاومت فشاری لازم است. این کار با استفاده از متر اندازه گیری دما و بلوغ بتن، با کارایی بیشتری انجام می شود.

استفاده از ابزارهای سرد در بتن ریزی

گرم نگه داشتن ابزار و مصالح ساختمانی به همان اندازه که گرم نگه داشتن بتن ضروری است، بسیار مهم است. اگر ورقه ها یا ابزارهای مورد استفاده خیلی سرد باشند، می توانند شرایط بتنی که در تماس با آنها قرار می گیرد را تغییر دهند که در نتیجه بر رشد مقاومت بتن تأثیر منفی می گذارد.

استفاده نکردن از بخاری (دستگاه تولید گرما) در بتن ریزی در هوای سرد

بتن برای ادامه عمل آوری و ایجاد مقاومت نیاز به گرم ماندن دارد. اگر دمای دال بتنی خیلی کم شود، پخت کاملا متوقف می گردد. بخاری های قابل حمل گرمای اضافی را به زمین و مستقیما به روی بتن منتقل می کنند و این اطمینان را به شما می دهند که بتن به خوبی پخته می شود و استحکام می یابد.

هنگام استفاده از دستگاه های تولید گرما بایستی کاملا مراقب باشید؛ چراکه گرمایش نامناسب بتن می تواند منجر به یک ساختار ضعیف گردد.

مهر و موم کردن بتن (آب بندی) وقتی که هوای بیرون خیلی سرد است

درزگیرهای بتن باعث می شوند بتن در برابر قرار گرفتن در معرض آب و هوا و سایر عناصر خارجی مقاومت بیشتری داشته باشد. اگر بتن را در هوای سرد قرار می دهید، پیشنهاد می شود بر اساس توصیه تولید کننده (سازنده)، از بتونه ای استفاده کنید که در آن شرایط آب و هوایی خاص بسیار خوب عمل کند.

لازم به ذکر است که اگر درجه حرارت زیر 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی‌گراد) باشد، نباید آب‌بندی انجام شود.

استفاده نادرست در مورد نور روز

در ماه های سردتر سال، میزان نور روز کاهش می یابد. بنابراین ضروری است که از زمان خود عاقلانه استفاده کنید، زیرا عقب ماندن از برنامه ممکن است منجر به مشکلات بیشتری گردد.

نور روز نه تنها نور فراوانی به شما می‌دهد، بلکه منجر به گرم شدن و بالاتر رفتن دما نیز می‌شود. اگر بایستی قبل یا بعد از ساعت روشنایی بتن کار گذاشته شود، حتما به شماره 4 این لیست یعنی استفاده از وسایل تولید گرما توجه کنید.

عدم استفاده از سنسورهای دما در زمان مناسب

نظارت بر دما در هوای سرد برای اطمینان از تولید بتن با کیفیت بالا که مطابق با مشخصات برنامه کنترل حرارتی باشد، مهم است. اگر توجه کافی به توسعه مقاومت بتن داده نشود، چندین مشکل مشترک ممکن است رخ دهد. از جمله این مشکلات عبارتند از:

  • انجماد بتن در سنین اولیه
  • عدم ایجاد قدرت لازم
  • تغییرات سریع دما
  • محافظت ناکافی از ساختار و تعمیرپذیری آن
  • روش های عمل آوری نادرست

با استفاده از سنسورهای دما در زمان مناسب می توان از این مشکلات جلوگیری کرد تا اطمینان حاصل شود که دمای مطلوب بتن در مراحل عمل آوری حفظ می شود.

روش های عمل آوری بتن در هوای سرد کدامند؟

با به کارگیری روش های زیر می‌توان در آب و هوای سرد عمل آوری بتن را به خوبی انجام داد.

نصب گرمایش برقی داخلی

برای نصب این نوع گرمایش نیاز به استفاده از سیم پیچ‌های تعبیه شده و مقاومت‌های الکتریکی عایق‌بندی شده است.

پوشاندن دال بتنی با ماده ای عایق پس از بتن ریزی

لایه بندی به حفظ گرمای تولید شده توسط بتن کمک می کند.

استفاده از ورقه های عایق بندی شده در امتداد محفظه های جانبی برای افزایش کارایی

این روش باید به طور دقیق کنترل شود تا بتن بیش از دمای توصیه شده گرم نشود.

منابع:

https://www.giatecscientific.com/education/7-cold-weather-concreting-mistakes/

https://www.giatecscientific.com/education/planning-for-cold-weather-concreting/

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

 

سلام!

جهت دریافت قیمت محصولات پیام خود را ارسال کنید

× پیام در واتس آپ
خروج از نسخه موبایل